НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

03.04.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (березень 2024). Разом з усією нашою країною в складних умовах воєнного часу українські композитори невтомно продовжують свій шлях до перемоги. Шлях цей складний, сповнений важких втрат, про які ми завжди пам’ятаємо, але й не здаємося, завойовуючи все нові рубежі на мистецькому фронті. В березневі дні вся музична громадськість України згадувала  »»»



11.03.2024

ПРИВІТАННЯ КАРМЕЛЛІ ЦЕПКОЛЕНКО. Сердечно вітаємо нашу дорогу колегу, видатну українську композиторку, заслуженого діяча мистецтв України, професорку Кармеллу Цепколенко з визначною подією –  »»»



07.03.2024

Незважаючи на всі складнощі воєнного часу, до Правління НСКУ постійно продовжують надходити заяви від композиторів та музикознавців з проханням прийняти до лав Національної Спілки композиторів України. Нас радує ентузіазм молодих фахівців, які  »»»



03.03.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (лютий 2024). Українська сучасна музика різних жанрів у важкий військовий час продовжує виконувати свою патріотичну місію, залучаючи до скарбів національного мистецтва все ширші верстви слухачів як в Україні, так і за її межами. Вона звучить у багатьох концертних програмах на рівні з світовою класикою, що лише підкреслює її художню досконалість.  »»»



04.02.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (січень 2024 року). Розпочався Новий 2024 рік, в січні якого ми перетнули трагічний рубіж – 700-ий день підступного нападу російських загарбників на Україну. Однак не можна зламати дух свободи, який живе в кожному українці. Незалежно від того, воює він на передовій чи займається мирними професіями. Все одно ми всі на фронті, кожний на своєму, боремося за вільну Україну. Українське сучасне музичне мистецтво продовжує завойовувати  »»»



Всі новини »

НОВИНИ

23.11.2011



УКРАЇНСЬКА ПРЕМ"ЄРА У ВІДНІ


У Віденській камерній опері відбулася прем"єра моноопери Кармелли Цепколенко "Сьогодні ввечері Борис Годунов". Твір відомої української композиторки разом з двома іншими монооперами її колег з Угорщини та Австріїї - Шаму Грилус "Blaubarts" і Йогани Додерер "Papagenono. Eine Ausflucht" - склали спектакль під назвою "Vogel Herzog Idiot".

Цей інтернаціональний проект готував відомий австрійський співак, один із провідних майстрів сучасної опери Руперт Бергман. Він же є автором творчої концепції вистави і виконавцем усіх трьох моноопер. За його задумом, спектакль пов"язує трьох знакових оперних героїв - Бориса Годунова, герцога Синю Бороду і Папагено з "Чарівної флейти" - персонажів, яких мріє представити на сцені кожен із оперних співаків. Ідея проекту, за словами самого Бергмана, розкрити сутність актора - його стремління до ідеального виконання, яке принесло б вдоволення публіці і самому актору, але який, водночас, не позбавлений притаманних йому людських слабкостей.

Постановку спектаклю здійснювали під орудою диригента Анни Сушон Віденська камерна опера, Віденський оперний театр, спільно з асоціацією MuPATh. Режисером і лібретистом є Крістіна Торнквіст, сценографом - скульптор Роман Спісс. Замовлений композиторам інструментарій передбачив склад вельми лаконічний: фортепіано, скрипка, віолончель, кларнет, перкусія. Лаконічний і сам формат моноопер, які йдуть без перерви, складаючи триптих, що триває 60 хвилин.

Руперт БЕРГМАННЧотири прем"єрні покази спектаклю відбувалися впродовж першої декади листопада. За словами критиків, а також вражень глядачів і самих виконавців, спектакль "пролітає" наче мить і викликає відчуття яскравої події. Особливо відзначалося феноменальне звучання баритонального басу й акторське виконання Руперта Бергманна, який перевтілювався за принципом "нон-стоп" у ефектні персонажі. Скажімо в опері Кармелли Цепколенко він миттєво перетворився із царського Бориса в підступного, елегантного Шуйського, а потім - у жалюгідного Юродивого. У сучасну партитуру опери композиторка вводить мотивні колажі з провідних арій персонажів Мусоргського, які звучать, до того ж, мовою оригіналу: в цих вкрапленнях співак переходить з німецької на російську.

Критики відзначають також чудову роботу художника по костюмам - Маркуса Кушера, який створив для співака одяг, що змінюється буквально на очах публіки. Оригінальні сценічні строї персонажів несуть водночас глибоку смислову метафору: скажімо, Борис, здирає з себе царські шати, як волів би здерти з себе герой-актор нерозв"язні проблеми - і як персонаж, і як людина.

За словами Кармелли Цепколенко, яку запросили у Відень на прем"єру, зала Віденської камерної опери якнайкраще відповідає презентації сучасної камерної опери. А великий успіх, який мав цей спектакль, свідчить про інтерес віденської публіки до сучасної опери, до нового мистецтва.

Участь української композиторки в цьому міжнародному проекті справді знаковий, оскільки виводить українську сучасну оперу на кін театрального Відня - міста, яке є одним з провідних лідерів у галузі оперного мистецтва. Приємно усвідомлювати, що українська музика, у даному випадку, в особі Кармелли Цепколенко успішно інтегрується в європейській простір і поступово займає там міцні позиції.

Що ж, залишається побажати подальших успіхів на цьому шляху і Кармеллі Цепколенко, і професійній музичній культурі України!

Леся Олійник