НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

16.04.2024

ОБ"ЄДНАННЯ КОЛЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ (ОКУ) "ОБЕРІГ" ЗАПРОШУЄ композиторів до співпраці з охорони авторських прав. »»»



03.04.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (березень 2024). Разом з усією нашою країною в складних умовах воєнного часу українські композитори невтомно продовжують свій шлях до перемоги. Шлях цей складний, сповнений важких втрат, про які ми завжди пам’ятаємо, але й не здаємося, завойовуючи все нові рубежі на мистецькому фронті. В березневі дні вся музична громадськість України згадувала  »»»



11.03.2024

ПРИВІТАННЯ КАРМЕЛЛІ ЦЕПКОЛЕНКО. Сердечно вітаємо нашу дорогу колегу, видатну українську композиторку, заслуженого діяча мистецтв України, професорку Кармеллу Цепколенко з визначною подією –  »»»



07.03.2024

Незважаючи на всі складнощі воєнного часу, до Правління НСКУ постійно продовжують надходити заяви від композиторів та музикознавців з проханням прийняти до лав Національної Спілки композиторів України. Нас радує ентузіазм молодих фахівців, які  »»»



03.03.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (лютий 2024). Українська сучасна музика різних жанрів у важкий військовий час продовжує виконувати свою патріотичну місію, залучаючи до скарбів національного мистецтва все ширші верстви слухачів як в Україні, так і за її межами. Вона звучить у багатьох концертних програмах на рівні з світовою класикою, що лише підкреслює її художню досконалість.  »»»



Всі новини »

КАРАМАНОВ АЛЕМДАР САБІТОВИЧ



(1934 - 2007)

композитор 


 

Алемдар Сабітович КАРАМАНОВ народився 10 вересня 1934 року в Симферополі (Україна). Навчався у Симферополі у Кримському музичному училищі, а відтак у Московській державній консерваторії ім. П.І.Чайковського (1953-1958) - як композитор у проф. С.Богатирьова (що був також професором Харківського інституту мистецтв (Україна), та одним із засновників Харківської композиторської школи) та як піаніст у проф. В.Натансона. Там-таки навчався як композитор в аспірантурі у проф. Д.Кабалевського та проф. Т.Хрєннікова (1958-1964 з перервами). 1965 року повернувся до Симферополя (Крим), де працював головно як вільний композитор. 

Творчість поділяється на московський (1953-1965) та кримський (1965-) періоди. Перший охоплює роки навчання в Москві, коли композитор, що вважався одним з найталановитіших студентів Москов-ської консерваторії 50-60-х років (поряд з Б.Чайков-ським, Р.Щедріним, А.Волконським, Е.Дєнісовим, А.Шнітке, С.Ґубайдуліною) та “провідником мос-ковських модерністів”, намагався засвоїти технічні досягнення західного аванґарду та сполучити їх із традиціями російської, “російської орієнтальної” (з кримськими мотивами) та совєтської музики. Працюючи водночас для музичного і драматичного театру та кіно, став відомим через музику до кінофільму “Звичайний фашизм” (“Обыкновенный фашизм”) режисера М.Ромма (1965-1966). 

У 1965 році композитор пережив кризу, за власним зізнанням “побачив візію (янґола)” та поїхав з Москви до Криму (де 988 року в Херсонесі київський князь Володимир прийняв водохрещення за православним християнським обрядом). Там він відсторонився від ідеологічних та стилістичних мистецьких змагань і присвятив творчість образам та ідеалам християнської релігії, ставши одним із “загадкових” композиторів ХХ століття, що спочатку були відомі лише у вузьких колах прихильників. Головний доробок приблизно 15-ти “візіонерських” наступних років (1965-1980) - 13 симфоній (що 12 з них, головно за єванґельськими та апокаліптичними мотивами, складають 3 велетенські цикли), “Stabat mater”, “Requiem” та III фортепіановий концерт “Ave Maria”. Музична поетика цих творів виразно лірико-драматична. Головна мета передати почуття космічних вібрацій, взаємозв'язок Людини, Природи й Бога. Для цього композитор вважає необхідним вживати засоби як класичного, так і модерного мистецтва. Внаслідок виникає певна поміркована полістилістика, але вона контролюється через оригінальну концепцію компози-торського письма - “гіперфонію” та “супертональність”, коли “клітини” мелодії, гармонії й ритму пересуваються у своєрідному двічі рухомому контрапункті. Деякі критики вважали, що стиль цього періоду, маючи неоромантичні й постмодерні прикмети (що їх деякі інші сприймали як банальність та еклектику), у часі попередив стилістику деяких пізніших творів Г.М.Ґурецького, Ґ.Канчелі, А.Пярта, В.Сильвестрова, вплинув на Ю.Буцка, А.Ґоловіна, а також  А.Шнітке (у межах власного стилю) використав деякі караманівські музичні ідеї. 

Від початку 1980-х, по завершенні “візіонерського” періоду, композитор опрацьовує ранніші твори, пише музику для театру й кіно та санкціює виконання симфоній у Києві під нереліґійними “псевдонімами”.
Наприкінці 1980-х та у 1990-х його творчість нарешті здобуває належний успіх у світі. У Симферополі щорічно проводиться конкурс юних піаністів його імені. 

Заслужений діяч мистецтв України (1989), Народний артист України (1994), лауреат Премії ім. Б.М.Лятошинського (1996), Державної премії України ім. Т.Г.Шевченка (2000); двічі лауреат Державної премії Республіки Крим (1992, 1994). 

Член Національної Спілки композиторів України та Спілки композиторів Росії. 


4 травня 2007 року композитор раптово пішов з життя.



ТВОРЧИЙ ДОРОБОК А.С.КАРАМАНОВА

1994 "Херсонес", містерія
1992 "Гімн" Кримської Республіки
1984 Увертюра "Весенняя" ("Весняна") для оркестру
1983 Симфонія №24 "Аджимушкай"
1983 "Легенда-быль Аджимушкая" ("Леґенда-бувальщина Аджимушкая ") на текст Б.Серман (російською мовою) для солістів, хору та оркестру
1982 Увертюра "Крымская" ("Кримська") для оркестру
1982 "Фонтан любви" ("Водограй кохання), мюзикл за поемою А.Пушкіна "Бахчисарайский фонтан" ("Бахчисарайський водограй") (пост.: Київ)
1976-1980 Цикл симфоній №№18-23 "Бысть" ("Бисть") ("Поэма победы"; "Поема перемоги") за Одкровенням Св.Івана Нового Завіту
1980 Симфонія №18 "Любящу ны" ("Тому, Хто нас любить") ("Путями свершений"; "Шляхами сягань");
1976 Симфонія №19 "Кровию Агнчею" ("Кров'ю Агнця") ("Победе рожденный" чи "Рожденные для победы"; "Перемозі народжений" чи "Народжені для перемоги");
1977-1978 Симфонія №20 "Блажении мертвии" ("Блаженні мертвії") ("Великая жертва"; "Велика офіра");
1978 Симфонія №21 "Град Велий" ("Град Великий") ("Всего превыше"; "Найвище над усе");
1980 Симфонія №22 "Бысть" ("Було") ("Возмездие"; "Відплата");
1980 Симфонія №23 "Аз Иисус" ("Я Ісус") ("Возрожденный из пепла" чи "Восставшие из пепла"; "Відроджений з попелу " чи "Посталі з попелу")
1970-і "Звезды" ("Зірки"), вокальний цикл на вірші С.Щипачова (С.Щипачёва - російською мовою) для голосу середнього діапазону та фортепіано
1970-і Чотири романси на вірші російських поетів для баса та фортепіано
1975 "Тебе" ("Тобі"), сім пісень (романсів) на тексти Алли Сампурової (російською мовою) для колоратурного сопрано та фортепіано
1975 "Возвращение", "Посвящения", "Летящие листки", "Образы-картины" ("Повернення", "Посвяти", "Летуче листя", "Образи-картини"), хорові цикли на тексти Алли Сампурової (російською мовою)
1975 Симфонія №17 "Америка"
1974 "Воспоминания" ("Спомини") на текст Алли Сампурової (російською мовою) для хору
1974 Симфонії №№15-16 "In Amorem Et Vivificantem" ("В Любов І Животворну")
1972/1992 "Месса" ("Меса") (не завершено)
1971 "Реквієм" для солістів, хору та оркестру (оркестрація: 1991)
1968 Фортепіановий концерт №3 "Ave Maria" у 3-х частинах (1. "Allegretto": 12'29''; 2. "Largo": 6'16''; 3. "Andantino": 14'37''): 33'23''
1967 "Stabat Mater" для солістів, хору та оркестру
1965-1966 Цикл симфоній №№11-14 "Совершишася" за Біблією (4 Єванґелія та Пс.117) у 10-ти частинах з хором у Фіналі:
1. "Ибо так возлюбил Бог мир" ("Бо так возлюбив Бог світ");
2. "Таковых есть Царство Небесное" ("Тим належить Царство Небесне");
3. "По-еврейски, по-гречески, по-римски" ("По-єврейському, по-грецькому, по-римському");
4. "Совершилось" ("Звершилось");
5. "Тот, Которого пронзили" ("Той, Кого простромили");
6. "Ударяя себя кулаком в грудь" ("Б'ючи себе кулаком у груди");
7. "Одеждами, смоченными ароматами" ("Одягом, змоченим пахощами");
8. "Его здесь нет. Он воскрес" ("Його тут нема. Він воскрес");
9. "Были всегда в церкви" ("Були завше у церкві");
10. "В славе Отца Своего" ("У славі Отця Свого")
1965 Концерт для труби та джаз-оркестру
1962-1965 "Блистающий мир" ("Сяючий світ"), музичний спектакль з балетними номерами за повістю О.Ґріна (пост.: Кримський музично-драматичний театр, Симферополь)
1964 "Осеннее" ("Осіннє") на текст В.Фірсова (російською мовою) для хору
1964 П'ять прелюдій та Дев'ятнадцять концертних фуг для фортепіано (вид. 1984: 15 Концертних фуг)
1964 Скрипковий концерт №2
1964 Увертюра "Праздничная" ("Святкова") для оркестру
1964 Увертюра "Героическая" - "12-e апреля" ("Героїчна" - "12-те квітня") для оркестру
1964 Чотири п'єси для тромбона та фортепіано
1963 Скерцо для кларнета і фортепіано
1963 Три прелюдії для фортепіано
1963 "Окно в музыку" ("Вікно в музику"), шістнадцять (16) дитячих п'єс для фортепіано
1963 "Когда ты проходишь мимо" ("Коли ти оминаєш"), поема на текст Л.Асампур (Алли Сампурової) (російською мовою) для тенора та фортепіано
1963 Струнний квартет №3
1963 "Музыка" ("Музика") для скрипки та фортепіано
1963 "Преступление было в Гранаде" ("Злочин був у Ґранаді") пам'яті Федеріко Ґарсіа Лорки на текст М.Ернандеса (російською мовою) для сопрано, скрипки, флейти та 2-х фортепіано
1963 "Песня женатого солдата" ("Пісня жонатого вояка"), кантата на текст А.Мачадо-і-Руїс (російською мовою) для солістів, хору та оркестру
1963 Симфонія №10 "Молодость мира" ("Молодість світу") у 3-х частинах
1962 "Музыка №2" ("Музика №2") для фортепіано
1962 "Музыка №1" ("Музика №1") для фортепіано
1962 "Африканские песни" ("Африканські пісні"), вокальний цикл на вірші африканських поетів (російський переклад) для баритона та фортепіано
1962 "Пролог, Мысль и Эпилог" ("Пролог, Думка та Епілог") для фортепіано
1962 "Музыка" ("Музика") для віолончелі та фортепіано
1962 Симфонія №9 "Освобождение" ("Визволення") у 4-х частинах
1961 "Ориентальное каприччио" ("Орієнтальне капричіо") для скрипки з оркестром
1961 Скрипковий концерт №1
1961 Фортепіановий концерт №2
1961 "Сильнее любви" ("Міцніш за кохання"), балет (лібрето: Б.Лавренёв Б.Лавреньов) (пост.: Ленінград, нині С.-Петербург, Театр "Малегот")
1961 "Героические танцы" ("Героїчні танці"), симфонічна поема-сюїта у 5-ти частинах для оркестру
1961 Варіації для фортепіано
1961 Соната №4 для фортепіано
1960 Соната №3 для фортепіано
1960-1962 Шість Етюдів для фортепіано
1960 Сюїта для джаз-оркестру
1960 "Славянам" ("Слов'янам") для хору
1960 Симфонія №8 "Классическая" ("Класична") у 4-х частинах
1950-і "Родина" ("Батьківщина") на вірші Константіна Сімонова (російською мовою) для хору
1950-і "Два Танці" для фортепіано (вид.:1959)
1950-і "Ave Maria" для фортепіано
1950-і "Романси" для струнного квартету та фортепіано
1950-і "Балада" для голосу та фортепіано
1959 "Времена года" ("Пори року"), хоровий цикл для мішаного хору а капела (втрачено)
1958 Фортепіановий концерт №1
1958 Симфонія №7 "Лунное море" ("Місячне море") у 3-х частинах
1957 Симфонія №6 (Симфонієта) у 4-х частинх
1957 "Анґарстрой", симфонічна поема
1957 "Комсомолія", одноактний балет (співавтор: Є.Крилатов) (лібрето: В.Варковицький)
1957 Симфонія №5 "В.I.Ленін", драматорія на слова Владіміра Маяковського (російською мовою) у 3-х частинах для читця, голосів соло, хору та оркестру
1956 Симфонія №4 "Майская" ("Травнева") у 4-х частинах
1956 Симфонія №3 у 3-х частинах (1. "Andantino": 17'37''; 2. "Moderato": 5'38''; 3. "Andantino": 7'55''; 4. "Allegro": 8'58''): 40'10'' 
1956 "Лесные картинки" ("Лісові картинки"), сюїта для оркестру
1956 "Пять детских пьес" ("П'ять дитячих п'єс") для фортепіано
1955/1975 Симфонія №2 у 2-х частинах
1954-1955 Фортепіанова соната №2 (частково втрачено, крім Фіналу "Рондо" вид.: 1958)
1954 Симфонія №1 у 5-ти частинах
1954 "Сказка" ("Казка"), симфонічна поема
1954 Струнний квартет №2
1954 П'ять п'єс для 2-х гобоїв та фортепіано
1954 Варіації для гобоя і фортепіано
1954 Чотири п'єси для кларнета і фортепіано
1954 "Времена года" ("Пори року"), дванадцять п'єс для фортепіано
1954 Вісім п'єс ("Варіації") для фортепіано
1953 Фортепіанова соната №1
1953 Струнний квартет №1
1953 П'ять прелюдій для фортепіано 

Вокальні цикли для голосу та фортепіано. 

Хорові цикли. 

Театральна та кіномузика, зокрема до фільмів:
1965-1966 "Обыкновенный фашизм" ("Звичайний фашизм") режисера М.Ромма
1985 "Стратегия победы" ("Стратегія перемоги"), 15-серійний фільм
1989 "Любовь с привилегиями" ("Кохання з привілеями") режисера В.Кучинського