НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

16.10.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ. ХХХУ Міжнародний фестиваль «КИЇВ МУЗИК ФЕСТ-2024». Кожного року шанувальники музичного мистецтва з нетерпінням чекають чергового фестивалю «Київ Музик Фест», який традиційно проходить у кінці вересня – на початку жовтня. Це наймасштабніший в українському мистецькому просторі фестиваль, який, особливо у роки війни, став своєрідним, красномовним виміром стабільності та незламності національної музичної культури. Наскільки це важливо – всі могли переконатися у дні його »»»



02.09.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (серпень 2024 року). Серпень – особливий місяць для кожного українця. Адже в цьому місяці ми святкуємо наше головне свято – День Незалежності України. Незважаючи на масовані атаки та масштабні ворожі обстріли, на тривожні безсонні ночі та труднощі з енергетичним забезпеченням, ми робимо свою професіональну справу і доводимо, що українські митці  »»»



04.07.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (червень 2024). Під шаленим, злочинним натиском ворога Україна стоїть насмерть. Кожний українець на своєму місці робить максимум можливого для перемоги. Постійно долучається до цієї боротьби українська композиторська спільнота, кожний митець працює на перемогу, відстоюючи волелюбність та національну ідентичність нашої багатоскладової музичної  »»»



06.06.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (травень 2024). Українські композитори і музиканти продовжують утримувати передові мистецькі позиції на фронті боротьби за вільний розвиток і торжество національної культури. Музика, що народжується в Україні, все переможніше крокує світом, викликаючи захват у зарубіжних слухачів. Звісно, перше  »»»



02.05.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (квітень 2024). З приходом весни культурне життя завжди активізується, але в нинішньому квітні, здається, так, як ніколи. Особливо це стосується виконання музики українських сучасних композиторів різних поколінь та творчих вподобань. В нашому огляді спробуємо висвітлити хоча б деякі музичні події, що відбулися на різних концертних майданчиках України і незважаючи на складні умови воєнного часу »»»



Всі новини »

МАРКОВА ОЛЕНА МИКОЛАЇВНА

Музикознавець

 

Народилась 13 березня 1944 року,  місто Одеса. Закінчила   Одеську державну консерваторію імені А.В.Нежданової у 1968 році за фахом музикознавства, викладач музичних теоретичних та історичних дисциплін.
Доктор мистецтвознавств, професор, завідуюча сектором музичної культурології та теорії виконавства при кафедрі історії музики та музичної етнографії Одеської державної консерваторії імені А.В.Нежданової.

О.Маркова у 1965 р., ще студенткою ІІІ курсу, була залучена до викладацької роботи у консерваторії, перші дипломні роботи під її керівництвом були підготовлені у 1971-1974 роках, у
тому числі це кандидати мистецтвознавства, доценти Університету Боготи (Колумбія) С. Скрягіна-Перес та Одеської консерваторії В. Гузєєва, ін. Олена Маркова закінчила аспірантуру при НМАУ ім. П. Чайковського у 1979 р., захистила кандидатську дисертацію “Естетичний аспект інтонаційної теорії та аналіз музичних творів” у 1983 року, у 1991 - докторську дисертацію “Інтонаційність історії музики” за  спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво, ставши першою в історії Одеси жінкою доктором мистецтвознавства.

Олена Маркова – видатна представителька музикознавчої школи України, дослідницький дар допоміг їй завоювати визнання серед фахівців, викладацькі здібності сприяють її спілкуванню як із академічною аудиторією так і з широкою публікою у виступах за музикочнавчою тематикою.
З 1985 року доцент, з 1992 – професор кафедри історії музики. Під її керівництвом розгорнулася активна підготовка кандидатських та докторських дисертацій здобувачів наукових ступенів, закладаючи засновки інституту аспірантури з музикознавтства та історії-теорії музичної культури в Одеській консерваторії.

Вона – автор 5 книг (підручників, учбових посібників, монографій), редактор і головний редактор 7 збірників праць, у неї більше ніж 100 наукових робіт, переважна кількість яких зроблена й опублікована після захисту докторської дисертації. Ця робота отримала міжнародний резонанс: доктор О.Маркова одна від України була висунута як доповідач на ювілейні конференції (Дублін-1995, Берлін-2000, Загреб-2001) та симпозіум у Лондоні у 1997 від  IMS, Міжнародного музикологічного товариства, членом якого вона є з 1995 року. Роботи Маркової “Нариси з історії зарубіжної музики 1950-1970-х років” (співавтор Фам Ле Хоа), “Системні аспекти
музично-історичних концепцій” відмічені грантами “Відродження” (1994) та IMS (1996).

Клас спеціальності професора Маркової налічує більше 70 випускників та стажистів, з них 12 мають вчені ступені та почесні звання, працюють в Україні, Росії, Польщі, Сербії, Колумбії, Кубі, В”єтнамі, Китаї тощо. Під науковим керівництвом професора О.М.Маркової підготовлено 16 кандидатських та 1 докторська дисертації, у тому числі історично другий у В”єтнамі доктор мистецтвознавства Фам Ле Хоа, головний хормейстер Одеського театру опери та балета професор Л. Бутенко, декан Національного університету в м. Богота С. Скрягіна-Перес, в.о.професора ОДМА В.В. Гузєєва, ін. Такий обсяг підготовки науковців від музикознавства в Одесі являється єдиним у своєму роді.    Вихованці доктора мистецтвознавства О.М.Маркової отримували та отримують нагороди на українських та міжнародних конференціях, у тому числі Дуісбург-1998 (Овсяннікова О.), Берлін-1998 (Очеретна М.) тощо. Отримала номінацію “Жінка 2000/2001” від Кембріджського Біографічного Центру з позиції ”Хто є хто в музиці”.

Маркова являється автором оригінального курсу сучасної зарубіжної музики, у тому числі музики української діаспори (програма-конспект 1992), автором концепцій курсів музичної культурології, методології музикознавства самостійного методологічного спрямування. З її активною участю і співкерівництвом здійснені міжнародні музикознавчі конференції «Творча спадщина М. К. Реріха – безцінний дар людству» (Одеса 1997, 1998), «Духовна музика» (Одеса 2000), вона приймає щорічно участь у багатьох конференціях як доповідач та науковий консультант. 

Професор, доктор мистецтвознавства О.М.Маркова є одним з фундаторів затвердженого Міністерством культури та мистецтв України щорічного міжнародного семінара “Трансформація музичної освіти: культура та сучасність” (Одеса 1998, Одеса-1999, у співпраці з Домом М. Реріха проведені семінар і конференція
“Музична культура: Схід – Захід”, “Схід – Захід: цивілізація та культура”, Одеса-2001).

Маркова активно працює як музичний критик та пропагандист  музичної культури, під її керівництвом у Одеській консерваторії діяв учбовий театр музикознавчих сценізацій (1983-1987), вона має більш як 70 статей у періодичних виданнях, у тому числі художніх літературних творів як таких, що публікуються за різними іменами (О. Маркова, О. Камінська, О. Ніколаєва, ін.).  Отримала  медаль “Ветеран праці” (20.04.99, № 651750).
 
              
Список наукових праць
              
                                                   1978-1982
1. Про естетичне визначення музичної форми//Українське музикознавство, вип. 13,  -   Київ 1978, с. 54-70  - 1 д.а.
2. О психологических основах исполнительской интерпретации в процессе обучения  в музыкальном вузе//Программированное обучение, вып. 15. – Киев 1978, с. 127-136 – О,5 п.л. Соавтор Ю. Некрасов
3. Естетичний аспект інтонаційної теорії і проблема «музикального» // Соціалістичний спосіб життя і проблеми музикознавства. – Київ 1982, с. 19-27 – 0,5 д.а.
                                                     1983-1990
4. Эстетический аспект интонационной теории и анализ музыкальных произведений. Диссертация на соискание учен.степени канд.искусств. Рукоп. Киев 1983. 5 п.л.
5. О новом методе использования интонационной теории в области музыкального воспитания и образования // Проблемы музыкальной культуры. Вып. 1. – Киев 1987. – 1 п.л.
6. Поняття «інтонаційної ідеї” в світлі соціально-культурологічного підходу. // Українське музикознавство, вип. 22, Київ 1987, с.23-30 – 0,6 д.а.
7. Проблема интонационности музыкального искусства и анализ художественных явлений // НИО Информкультура, библ.опис.”Музыка” 1988, № 12, 72 с. – 1,5 п.л.
8. Интонационность музыкального искусства: научное обоснование и проблемы педагогики. – Киев 1990, 10 п.л.
                                          1991-1996
10. Интонационная концепция истории музыки. Диссертация на соискание учен.степени докт.искусствовед. Киев 1991, рукоп.11 п.л.
11. Нариси з історії зарубіжної музики 1950-70-х років: Франція, Австрія-Німеччина, Італія, США, Польща. – Одеса 1995. – 7 д.а. Спрівавт. Фам Ле  Хоа. Грант Відродження
                                           1997-1999
12. Введение в историческое музыкознание. – Одесса 1998, 3 п.л.
13. До питань теорії виконавської інтерпретації. //Науковий вісник Національної музичної академії України ім.П.Чайковського. Музичне виконавство. Вип.1. – Київ 1999, с.126-133. 0,5 д.а. Співавтор Л.Смирнова.
14. Феномен спокутувальної жертовності в музиці і музичній культурології  //Україна на порозі третього тисячоліття: духовність і художньо-естетична культура. Т.14. – Київ 1999, с.529-535. 0,5 д.а.
                                            2000-2001
15. Культурологічні аспекти музичної україністики і музикознавчі традиції Одеси //Українське музикознавство. В.29. Київ 2000, с.47-51.
16. Проблемы музыкальной культурологии. – Одесса 2000, 7 п.л.
                                            2002-2005
17.  Probleme der Musikkulturologie. – Odessa, 2002. Db. 8. Mitautor V. Meronov.
18. About problems of Musical Culturology. //International musicological Society. 17th International Congress. – Leuven, 2002. – P. 145.
19. Вопросы теории исполнительства. – Одесса: Астропр., 2002 7 п.л.
20. Неоевропоцентризм и неосимволизм начала ХХІ века. //Нео-   европоцентризм: музыка на рубеже тысячелетий. – Одесса, 2004. – С. 47-86.
21. Музыкальная информатика и проявление плотности информации. //Музика і компьютерні технології. – Одеса, 2005.
22. Памяти Серафима Орфеева. .//Музыкальный вестник, № 1-2, Одесса,  2005. – С. 6-7.
23. Концерт в год Польши в Украине.//Музыкальный вестник, № 1-2, Одесса, 2005. – С. 28.
24. Методологический плюрализм современного музыкознания и «музыкология» в научной традиции Запада. – Одесса, 2005.
 
 
Контакти:

МАРКОВА Олена Миколаївна
проспект  Ю. Гагаріна  4, кв. 29
Одеса-44,
Україна
Тел.: 8 (048)  724-50-48