НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

05.12.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (листопад 2024). Українська композиторська громада попри лихоліття війни робить все можливе для утвердження національної музичної культури, її духовної величі і незламної сили. Серед різних культурних подій листопада виділимо найбільш значущі всеукраїнського і міжнародного значення. У листопаді 2024 ми вітали Закарпатську організацію Національної Спілки композиторів України з 30-річчям від дня заснування. З 1994 року  »»»



16.10.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ. ХХХУ Міжнародний фестиваль «КИЇВ МУЗИК ФЕСТ-2024». Кожного року шанувальники музичного мистецтва з нетерпінням чекають чергового фестивалю «Київ Музик Фест», який традиційно проходить у кінці вересня – на початку жовтня. Це наймасштабніший в українському мистецькому просторі фестиваль, який, особливо у роки війни, став своєрідним, красномовним виміром стабільності та незламності національної музичної культури. Наскільки це важливо – всі могли переконатися у дні його »»»



02.09.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (серпень 2024 року). Серпень – особливий місяць для кожного українця. Адже в цьому місяці ми святкуємо наше головне свято – День Незалежності України. Незважаючи на масовані атаки та масштабні ворожі обстріли, на тривожні безсонні ночі та труднощі з енергетичним забезпеченням, ми робимо свою професіональну справу і доводимо, що українські митці  »»»



04.07.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (червень 2024). Під шаленим, злочинним натиском ворога Україна стоїть насмерть. Кожний українець на своєму місці робить максимум можливого для перемоги. Постійно долучається до цієї боротьби українська композиторська спільнота, кожний митець працює на перемогу, відстоюючи волелюбність та національну ідентичність нашої багатоскладової музичної  »»»



06.06.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (травень 2024). Українські композитори і музиканти продовжують утримувати передові мистецькі позиції на фронті боротьби за вільний розвиток і торжество національної культури. Музика, що народжується в Україні, все переможніше крокує світом, викликаючи захват у зарубіжних слухачів. Звісно, перше  »»»



Всі новини »

ЄФІМЕНКО АДЕЛІНА ГЕЛІЇВНА

музикознавець

Народилася 11 лютого 1965 року у Запоріжжі. У 1984 році закінчила теоретичний та фортепіанний відділи Запорізького державного музичного училища, згодом історико-теоретичний (1990, кл. доцента Н.Швець) та фортепіанний (1991, кл. доцента О.Осмоловської) факультети Львівської державної консерваторії ім. М.Лисенка.
З 1991 по 1997 рік працювала викладачем музично-теоретичних дисциплін Луцького державного музичного училища. З 1992 по 1996 - пошукач кафедри історії зарубіжної музики при аспірантурі Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського (науковий керівник кандидат мистецтвознавства, проф. Неболюбова Л.С.). Кандидат мистецтвознавства (1996).
З 1997 по 2001 рік - в.о. доцента кафедри музично-теоретичних дисциплін інституту мистецтв Волинського державного університету ім.Лесі Українки.
Член Національної спілки композиторів України (1998). Доцент кафедри музично-теоретичних дисциплін Інституту мистецтв ВДУ ім. Лесі Українки (2001). Голова ревізійної комісії Волинського осередку НСКУ (2002).

Лауреат міжнародної мистецької програми "Verein zur Forderung von kultureller nationenubergreifender Projektarbeit" та учасник ХІ Багатонаціонального хору-2003 та ХІІ Багатонаціонального хору-2004" (Відень, Австрія).

Стипендіат міжнародної наукової програми ДААД із правом наукового стажування в університетах Німеччини (2004, Ляйпціг, Дрезден).
Лауреат обласної мистецької премії ім. І.Стравінського (2005).

Стипендіат міжнародної наукової програми КААД із правом наукового стажування в католицьких університетах Німеччини (2006-2007, Айхштедт, Майнц).

Аделіна Єфіменко - провідний музикознавець Волині: науковець (є автором близько півсотні публікацій, в т. ч. виступів на всеукраїнських та міжнародних конференціях), педагог-методист, лектор та музичний критик.

Головні наукові здобутки Аделіни Єфіменко пов'язані з дослідженням естетично-філософських та жанрово-стильових особливостей реквієму епохи романтизму (кандидатська дисертація ( "Еволюція жанру реквієму в аспекті трактування теми смерті /реквієм епохи романтизму/").
Науковий стиль Єфіменко А.Г. вирізняє комплексний, синтетичний підхід до вивчення проблем та взаємодія музикознавства з іншими галузями науки: психологією, естетикою, соціологією, філософією, теологією та історією мистецтв. Результати наукових досліджень публікуються в наукових виданнях Києва, Сум, Львова, Луцька, Острога, Харкова, Мелітополя. Коло інтересів науковця охоплює вивчення церковної музики волинських композиторів, зокрема Віктора Тіможинського, Володимира Рунчака, Олександра Козаренка, окремих аспектів творчості ряду зарубіжних та вітчизняних композиторів, в т. ч. Й.С.Баха, Г.Берліоза, Р.Шумана, А.Дворжака, Й.Брамса, І.Стравінського, О.Мессіана, М. Новака, Н. Брасса, Дж. Філліпса, Д.Бортнянського, М.Лисенка, Є.Станковича, В.Бібіка.

Результати своєї наукової праці Аделіна Єфіменко презентує у виступах на наукових конференціях та симпозіумах. До них належать:
Всеукраїнські конференції ( "Філософія Г.Ф.Гегеля і сучасність", "М. Лисенко та українська композиторська школа" (Львів), "Україна на межі тисячоліть: етнос, нація, культура", "Феномен художньої цілісності в композиторській, виконавській та музично-теоретичній творчості", "Динаміка музичного смислоутворення" (Київ), "Теорія і практика співацького процесу в навчальному закладі: традиції, перспективи" (Луцьк);
Міжнародні конференції та симпозіуми ( "Творчість О. Мессіана: погляд з XXI століття", "Аура слова в музичному творі", "Україна - слов'янський світ - європейський культурний простір", "Гектор Берліоз та світова культура", "Старовинна музика і сучасність" (Київ), "З нагоди 250-річного ювілею Дмитра Бортнянського" (Львів).

Музикознавець також бере участь у міжнародних симпозіумах, форумах, круглих столах, навчальних семінарах за кордоном: "Musik und Verstehen" (Кельн, 2003), "Schostakowitsch und die Symphonie" (Бонн, 2004), "Karl Amadeus Hartmann - Komponist zwischen den Fronten und zwischen den Zeiten / Карл Амадеус Гартманн - композитор между фронтами и временами" (Мюнхен, ЛМУ, 2005), "Zu gro?, zu unerreichbar" - Bach-Rezeptionen im Zeitalter Mendelsohns und Schumanns / "Надто великий, надто недосяжний" - Бахівські рецепції в часи Мендельсона і Шумана (Ляпціг, 2005). У 2004 Аделіна Єфіменко була запрошена для участі у фестивалі хорового мистецтва Cantabonn (Бонн), у 2005 - у фестивалі Європейської церковної музики "Europaische Kirchenmusik" (Швебіш Гмюнд). У 2005 році Аделіна Єфіменко брала участь у науковому музикознавчому форумі "Musica et memoria: Trauermusik durch die Jahrhunderte" і була запрошена до Дюссельдорфу з метою виступу у складі фахової групи "Trauermusik im Beratungsgesprach".

Музично-критичні статті Аделіни Єфіменко широко представлені у волинській ("Луцький замок", "Віче", "Волинь", "Вісник") та всеукраїнській ("Українська музична газета", журнал "Музика") періодиці. Вони є своєрідним літописом концертного життя Волині останнього десятиліття. У них, наприклад, йдеться про такі події:

 

  • концерти 3-го Міжнародного фестивалю хорового мистецтва ім. Лесі Українки (Україна),
  • діяльність творчого колективу Волинського академічного народного хору / худ. кер. О.Стадник (Україна),
  • перше виконання у Луцьку "Коронаційної меси" В.А.Моцарта та "Реквієму" Л.Керубіні / дир. В.Гаврилюк (Луцьк),
  • концерти скрипальки Ганни Савицької (Австрія),
  • концерти піаністки Еліни Пасюк (Україна),
  • творчий доробок квартету "Акорд" / худ. кер. А. Гордійчук, (Україна),
  • камерного оркестру "Кантабіле" / худ. кер. Т.Рівець, (Україна),
  • прем'єру балету В.Тиможинського "Неминуча" (Луцьк),
  • події 40-го Міжнародного конкурсу акордеоністів у Клінгенталі (Німеччина),
  • барокову оперу в Гамбурзі, (Німеччина)
  • фестивалі церковної музики (Швебіш Гмюнд / Німеччина) та інше.

Лекторська праця Аделіни Єфіменко пов'язана із діяльністю різноманітних творчих колективів Волині, у першу чергу, Волинського державного училища культури і мистецтв та Волинського державного університету ім. Лесі Українки, окрім того - Кафедрального костелу Святих Петра і Павла та Волинської державної обласної філармонії. Аделіна Єфіменко була ведучою концертів симфонічного оркестру Волинського державного училища культури і мистецтв, колективів і солістів Волинської державної обласної філармонії ("Вечір романсу"), студентів та викладачів та академічного хору Волинського державного університету ім. Лесі Українки, студентів та аспірантів державної музичної академії ім. Миколи Лисенка (Львів).

Результати педагогічної діяльності Єфіменко Аделіни Геліївни відобразилися в її науково-методичних публікаціях, методичних рекомендаціях, програмах для абітурієнтів, студентів, магістрів, аспірантів та викладачів Інституту мистецтв ВДУ ім. Лесі Українки (в т. ч. методичних рекомендацій щодо проведення семінарських курсів з історії музики, контролю та критеріїв оцінювання знань студентів інституту мистецтв, навчальних програм з магістерських дисциплін "Музична інтерпретація", "Сучасна гармонія", "Аналіз музичних творів" тощо) і т.д. Чисельні рецензії до авторефератів дисертацій, науково-методичних посібників, передмови до нотних видань та монографій розширюють коло наукової діяльності музикознавця. Науково-дослідницька та методична робота викладача має широке практичне застосування.

 

ПУБЛІКАЦІЇ

МОНОГРАФІЇ

  • Цикл Валентина Бібка "34 прелюдії і фуги" в аспекті реконструкції духовного змісту барокових категорій категорії Bewegung / Комплексне дослідження духовної культури слов'ян. Колективна монографія. ( Київ: Вид. НАН України, 2004. ( С. 156-166
  • Эволюция жанра реквиема в аспекте трактовки темы смерти. Издадельство "Вежа" Волынского государственного университета имени Леси Украинки, Луцк, 2005. ( 214 с.

НАУКОВІ

  • Немецкий реквием Й. Брамса в контексте процесса романтичной трансформации жанра / Проблемная аура австро-германского романтизма. ( Сб. науч. Трудов, ред. Неболюбова Л. - Киев: Изд. НМАУ им. П.И. Чайковского, 1993. ( С. 42-59
  • Специфика жанра реквиема Г. Берліоза в аспекте духовно-нравственной проблематики / Музыка Западной Европы XVII-XIX веков: творчество, исполнительство, педагогика. ( Сб. науч. трудов. - Сумы: Изд. ПГИ им. А.С. Макаренко, 1994. ( С. 42-49
  • Романтичний реквієм в аспекті трактування теми смерті: до постановки проблеми / Науковий Вісник ВДУ. ( № 11. ( Мистецтвознавство. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 1997. ( С. 51-54
  • "Реквієм Миньоні" Роберта Шумана крізь індивідуально-романтичний погляд на дилему життя та смерті / Записки Наукового товариства ім. Тараса Шевченка. Праці музикознавчої комісії, Том ССХХХІІ, ( Львів, 1996-1998. ( С. 99-112
  • Роздуми з приводу першого міжнародного фестивалю "І. Стравінський та Україна" / Записки Наукового товариства ім. Тараса Шевченка. Праці музикознавчої комісії. Том CCХХХII, ( Львів, 1996-1998. ( С. 585-593
  • Й.С. Бах. Прелюдія і фуга c-moll (1 том ДТК): до проблеми аналізу музичного тексту / Проблеми педагогічних технологій. Зб. наук. праць, Вип. 4. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2000. (
    С. 10-14.
  • Реквием-Кадиш Е. Станковича: взгляд современника на вечную проблему / Музичний ландшафт України (регіони, школи, індивідуальності). ( Зб. наук. праць. ( Суми: Вид. ДПУ імі А.С. Макаренко, 2000. ( С. 53-61
  • Хорали в творчості Й.С. Баха в аспекті синтезу християнської та народнопісенної культур / Християнські цінності: історія і погляд у третє тисячоліття. Наукові записки. Т. VI. ( Острог: Вид. НУ "Острозька Академія", 2002. ( С.473-479
  • Особливості жанру романтичного реквієму в контексті релігійних та естетичних поглядів Г.Ф. Гегеля / Філософія Г.Ф. Гегеля та сучасність. Зб. наук. праць. ( Львів: Вид. ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. ( С. 160-165
  • Формування змістовного комплексу реквієму на основі канонічного латинського тексту / Семантичні аспекти слова в музичному творі. Зб. ст. ( Київ: Вид. НМАУ им. П.І. Чайковського, 2003. ( С. 81-90
  • Реквием Берлиоза: латинское ощущение красоты сквозь призму романтической религии искусства. // Гектор Берліоз та світова культура. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Зб. Наукових праць. Вип.. 12. Видавництво Харківського Інституту мистецтв, Харьків, 2003. - С. 181-198
  • Культура музичного побуту німецького міста та її вплив на формування художньої особистості Й.С. Баха / Науковий Вісник ВДУ. ( № 2. ( Філософські науки. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2004. ( С. 194-199
  • Вольфганг Амадей Моцарт та Дмитро Бортнянський: художньо-філософські та стильові паралелі. // Записки Наукового товариства імені Тараса Шевченка. Том CCXLVII. Праці музикознавчої комісії. - Львів, 2004. - С. 185-198
  • Стильові ретроспекції в творчості Віктора Тиможинського. // Вісник Львівського університету. Вип. 4. Видавництво Львівського національного університету імені Івана Франка. Львів, 2004. -
    С. 86-94
  • Сучасна концепція сакрального у літургічному мотеті "Lux aeterna" Джеффрей Філліпса. // Українська та світова музична культура. Сучасний погляд. Зб. статей. Науковий Вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 36. Київ. - 2005. -
    C. 67-76
  • Еволюція ідеї "нової церковної музики": від романтизму до сучасності. // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. Зб. Наукових праць, Вип. 15. Видавничий центр КНЛУ. Київ - 2005. - С. 239-244
  • Феномен релігійності Мессіна. // Зб. Наукових праць. Видавництво Рівненського гуманітарного університета. - Рівне, 2005. - С. 88-93
  • Целостность сакрального в современных рецепциях старинной монодии. // Питання організації художньої цілісності музичного твору. Зб. статей. Науковий Вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 51. Київ. - 2005. -
    C. 101-107

МЕТОДИЧНІ

  • Реквієм Моцарта: жанр, драматургія, концепція (методичний посібник, рекомендований для студентів з курсу "Iсторія західноєвропейської музики"). - Видання методичного кабінету при управлінні культури Волинської облдержадміністрації. - Луцьк, - 1996, 19 с.
  • Програма й завдання для вступників. Музичний інструмент, Сольфеджіо, теорія та музична література. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2000. ( 13 с.
  • Методичні рекомендації для проведення семінарських курсів з історії музики: творчий портрет композитора в контексті епохи (на прикладі творчості Г.Ф. Генделя). ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2001. ( 12 с.
  • Методичні рекомендації для проведення контролю та критеріїв оцінювання знань студентів інституту мистецтв Волинського державного університету ім. Лесі Українки з музично-теоретичних дисциплін та історії музики. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2002. ( 26 с.
  • Програма вступного випробування з музичного інструменту, сольфеджіо, теорії та музичної літератури. ( Луцьк: Вид. "Вежа" ВДУ ім. Лесі Українки, 2002. ( 13 с.
  • Навчальна програма спецкурсу "Аналіз музичних творів" для підготовки спеціалістів та магістрів напряму 0202 "Мистецтво". // Видавництво "Вежа" Волинського державного університету імені Лесі Українки, Луцьк, 2005. ( 12 с.
  • Навчальна програма спецкурсу "Музична інтерпретація" для підготовки спеціалістів та магістрів напряму 0202 "Мистецтво". // Видавництво "Вежа" Волинського державного університету імені Лесі Українки, Луцьк. 2005 ( 15 с.
  • Навчальна програма спецкурсу "Сучасна гармонія" для підготовки спеціалістів та магістрів напряму 0202 "Мистецтво". // Видавництво "Вежа" Волинського державного університету імені Лесі Українки, Луцьк. 2005 ( 12 с.
  • Вступне слово до книги П. Шиманського, "Культура Волині". // Видавництво "Вежа" Волинського державного університету імені Лесі Українки, Луцьк. 2005. ( 2 с.
  • Передмова до книги В.Карпося "Основи теорії та практики співу" Навчально-методичний посібник. // Видавництво "Вежа" Волинського державного університету імені Лесі Українки, Луцьк. 1999. ( 2 с.
  • Передмова до книги О. Кушнірук "Музична феєрія 1990-х". Статті, репортажі, інтерв'ю. // Видавництво "Надстир'я", Луцьк. 2003 ( 4 с.

ПОПУЛЯРНІ
У журналах

  • "Музика". ( Газетно-журнальне видавництво Міністерства культури і мистецтв України "Музика", Київ:
  • Клінгенталь називає кращих. ( № 3, 2004. ( С. 8
  • Нові грані "Акорду". № 1-2, 2004. ( С. 8
  • Радість натхнення: проблеми інтерпретації. ( № 3, 2002. ( С. 19
  • Лине пісня над Волинню (з нагоди 20-літнього ювілею Волинського державного народного хору). ( № 3, 1999. ( С. 12-13.
  • Концерт Ганни Савицької в Луцьку. ( № 4, 1996. ( С. 32.
  • Втретє на Волині (За матеріалами Третього Міжнародного конкурсу хорового мистецтва імені Лесі Українки). (№ 4, 1996. ( С. 15.

У газетах

  • "Ігор Стравінський - відомий і невідомий", "Українська музична газета" ( 13.07.1994, Київ)
  • "Конкурс молодих композиторів в Луцьку", "Волинь" ( 08.02.1996, Луцьк)
  • "Свято скрипкової музики", "Луцький замок" ( 19.04.1996, Луцьк)
  • "Творчі результати майбутніх музикантів", "Луцький замок" ( 09.05.1996, Луцьк)
  • "Концерт у стилі "зв'язку часів", "Луцький замок" ( 31.05.1996, Луцьк)
  • "Зустрілися 3 музи Tet-a-Tet і появився в Лучеську балет", "Віче" ( 16.01.1997, Луцьк)
  • "Концерт як світла мить", "Луцький замок" ( 09.04.1998, Луцьк)
  • "Дві молитви раби Божої Марії","Віче" ( 27.05.1998, Луцьк)
  • "Магія Кантабіле", "Луцький замок" ( 04.07.1998, Луцьк)
  • "Концерт "Кантабіле" у Києві", "Луцький замок" ( 04/99, Луцьк)
  • "Реквієм Керубіні звучить вперше в Луцьку", "Луцький замок" ( 27.05.1999, Луцьк)
  • "Реквієм Л. Керубіні у соборі святого Петра і Павла", "Вісник" ( 27.05.1999, Луцьк)
  • "Концертні сезони камерної музики продовжуються", "Віче" ( 20.05.1999, Луцьк )
  • "День музики в Луцьку та Тернополі", "Віче" ( 05/99, Луцьк)
  • "Концертна атмосфера органного залу", "Віче", ( 06/99, Луцьк )
  • "Кантабіле" підкорило Німеччину", "Віче" ( 23.09.1999, Луцьк)
  • "Мистецтво належить вічності", "Луцький замок" ( 10/99, Луцьк)
  • "Мистецтво гармонії, любові і щирості", "Віче" ( 03.10.1999, Луцьк)
  • "У храмі звучить орган", "Віче" ( 14.10.1999, Луцьк)
  • "Миті щастя у вічному русі краси","Віче" ( 06.01.2000, Луцьк)
  • "Тільки музика вічна", "Віче" ( 23.03.2000, Луцьк )
  • "Коронаційна меса В.А. Моцарта", "Луцький замок", ( 01.02.2001, Луцьк )
  • "Олександр Стадник: Я новатор і даю артистам право на експеримент", "Віче" ( 30.04.2001, Луцьк)
  • "Еліна Пасюк: Натхнення - це найпрекрасніша ілюзія та художнє відкриття радості", "Луцький замок" ( 31.05.2001, Луцьк)
  • Животворящі ідеї українського хорового мистетсва та Cantabonn ( перший міжнародний фестиваль хорового мистецтва в Бонні (Німеччина), "Віче" ( 08.01.2004, Луцьк)
  • Клінгенталь-2003: на заваді став акордеон / До 40 міжнародного фестивалю акордеоністів Klingenthal 2003, Німеччина, "Віче" ( 19.06.2004, Луцьк)

 

Контакти:

Аделіна Геліївна Єфіменко,
пр. Грушевського 29/22,
43005
Луцьк,
Україна
Тел. +38(0332)73-02-65