НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

05.12.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (листопад 2024). Українська композиторська громада попри лихоліття війни робить все можливе для утвердження національної музичної культури, її духовної величі і незламної сили. Серед різних культурних подій листопада виділимо найбільш значущі всеукраїнського і міжнародного значення. У листопаді 2024 ми вітали Закарпатську організацію Національної Спілки композиторів України з 30-річчям від дня заснування. З 1994 року  »»»



16.10.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ. ХХХУ Міжнародний фестиваль «КИЇВ МУЗИК ФЕСТ-2024». Кожного року шанувальники музичного мистецтва з нетерпінням чекають чергового фестивалю «Київ Музик Фест», який традиційно проходить у кінці вересня – на початку жовтня. Це наймасштабніший в українському мистецькому просторі фестиваль, який, особливо у роки війни, став своєрідним, красномовним виміром стабільності та незламності національної музичної культури. Наскільки це важливо – всі могли переконатися у дні його »»»



02.09.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (серпень 2024 року). Серпень – особливий місяць для кожного українця. Адже в цьому місяці ми святкуємо наше головне свято – День Незалежності України. Незважаючи на масовані атаки та масштабні ворожі обстріли, на тривожні безсонні ночі та труднощі з енергетичним забезпеченням, ми робимо свою професіональну справу і доводимо, що українські митці  »»»



04.07.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (червень 2024). Під шаленим, злочинним натиском ворога Україна стоїть насмерть. Кожний українець на своєму місці робить максимум можливого для перемоги. Постійно долучається до цієї боротьби українська композиторська спільнота, кожний митець працює на перемогу, відстоюючи волелюбність та національну ідентичність нашої багатоскладової музичної  »»»



06.06.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (травень 2024). Українські композитори і музиканти продовжують утримувати передові мистецькі позиції на фронті боротьби за вільний розвиток і торжество національної культури. Музика, що народжується в Україні, все переможніше крокує світом, викликаючи захват у зарубіжних слухачів. Звісно, перше  »»»



Всі новини »

БЄЛІКОВА ВАЛЕНТИНА ВЕНЕДИКТІВНА

музикознавець

 Народилась 30.05.1945 в м. Кривий Ріг Дніпропетровської області в сім'ї вчителів. Особливий вплив на формування свідмості, музичних та художніх смаків дівчини справила родина. Батькові і матері - Венедикту Львовичу Степовому та Ївгі Омельяновні Самарченко, які самі родом з шевченківських міст, вдалося утворити в сім'ї теплі та щирі стосунки. Саме тут дівчина відчула перші музичні враження. Батько вмів добре грати на багатьох народних музичний інструментах, мати завжди причаровувала доньку своїм задушевним співом. Зі старшою сестрою Надією, яка отримала добру підготовку навчання гри на скрипці і довгий час приймала участь у міському симфорнічному оркестрі, часто влаштовувавлись домашні музичні концерти, на яких в ансамблі виконувалиьс улюблені українські народні пісні та популярні класичні мелодії.


 У 1952 р. В. Бєлікова поступила в міську СШ № 25 та ДМШ № 1 в клас фортепіано Клавдії Марковни Гладштейн. Музичну школу дівчина закінчила з відзнакою і в 1959 р. поступила на І курс філіала Дніпропетровського музичного училища, що був відкритий на базі музичної школи № 1 у Кривому Розі. В стінах училища доля звела Бєлікову з випускницею Московської консерваторії, ученицею Г. Гінзбурга та Я. Зака Кірою Федорівною Любимовою, під керівництвом якої пройшли наступні чотири роки навчання.
 В системі музичної освіти музичне  училище є однією з головних ланок. З перших років існування Криворізького музичного училища колективом викладачів був взятий курс на високу принциповість та високий рівень підготовки молодих музикантів. За період навчання в музичному училищі В. Бєлікова познайомилась з музикою Е. Грига, Ф. Мендельсона, С. Рахманінова, К. Дебюссі.
Під керівництвом К. Ф. Любимової В. Бєлікова добре оволоділа багатьма  складними прийомами фортепіанної техніки і на ІІІ курсі вже давала сольні концерти, які були першими для того періоду існування училища.


У 1963 Р. Бєлікова успішно закінчує Криворізьке музичне училище і поступає на І курс фортепіанного факультету заочного відділення Київської ордена Леніна консерваторії ім. П. І. Чайковського (тепер Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського).
В консерваторії В. Бєлікова захоплюється диригуванням, що стало поштовхом для переводу на денний відділ музично-педагогічного факультету, де вона мала змогу займатися і по фортепіано (в класі Н. О. Маркевич) і по диригуванню (в класі М. Ю. Хордаєва). За період навчання в консерваторії В. Бєлікова виявила зацікавленість до науково-дослідницької роботи: стала активним членом студентського наукового товариства, витупала на студентських наукових конференціях, приймала участь в лекціях-концертах.


У 1969 р. В. Бєлікова закінчила консерваторію, отримала кваліфікацію методиста музичного виховання, викладача гри на фортепіано то хорового диригування. Після закінчення  консерваторії отримала направлення  на роботу в Криворізький педагогічний інститут на музично-педагогічний факультет (тепер  Криворізький державний педагогічний університет, факультет мистецтв), де працює і зазар на посаді професора.
Працюючи викладачем (1969-1975), старшим викладачем (1975-1991), доцентом кафедри теорії, історії музики та гри на музичних інструментах, В. В. Бєлікова успішно поєдніє навчально-методичну та науково-дослідну роботу: викладає лекційні курси з історії української музики, сучасної історії музики ХХ ст. (російська музика); проводить практичні заняття з основного, додаткового інструменту, концертмейстерського класу.


Науково-дослідна робота В. В. Бєлікової пов'язана з розробкою, вивченням та висвітленням питань музично-виконавського мистецтва, а також проблем музично-естетичного виховання, викладання історії музики у вищій школі.
Згодом наукові інтереси отримали своє оформлення у дисертаційному дослідженні "Музыкальное исполнительство как вид художественно-творческой деятельности". У 1991 р. В. В. Бєлікова захистила кандидатську дисертацію з присудженням наукового степеню кандидата мистецтвознавства та присвоєнням вченого звання доцента (1993). Матеріали дослідження висвітлені у численних виступах на Міжнародних, Всеукраїнських, республіканських, обласних, регіональних, міських накових конференціях та симпозіумах, що проводились у Греції (Афіни), Москві, Красноярську, Омську, Донецьку, Дрогобичах, Вінниці, Їзмаїлі, Києві, Кіровограді, Кривому Розі, Сумах, Херсоні, Тернополі та інших містах.

В. В. Бєлікова опубліковала понад 120 праць, серед яких "Творча діяльність видатних музикантів України другої половини ХХ ст." (1995), Історія укрїанської музики: музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України другої половини ХІХ - першої половини ХХ століття (1994, 2004) - навчальні посібники з історії розвитку сучасного українського музичного мистецтва для музично-педагогічних та мистецьких факультетів педуніверситетів; монографія про життя та творчу діяльність відомої української композиторки Богдани Фільц "Оптимізм високого митсецтва" (2002).


В. В. Бєлікова  - активний пропагандист українського музичного мистецтва; автор численних  наукових статтей, лекцій, буклетів, лекцій-концертів з питань музичного мистецтва; редактор наукових збірок. Вона ініціатор та організатор перших міських фестивалів украхнської  дитячої музики в Кривому Розі, які тепер  проводяться щорічно.
У 1994 р. В. В. Бєліковій присвоєно почесне звання "Заслужений працівник культури України".
У 1998 р. В. В. Бєлікова стала членом Національної спілки композиторів України.

 


ПУБЛІКАЦІІ:


* "Творча діяльність видатних музикантів України другої половини ХХ століття" (1995 р., 118 с.)
* "Діалог культур як основа художнього мислення в музично-виконавському мистецтві" (1995, 19 с.)
* "Співдружність наукових досліджень у  вивченні проблем музичного виконавства" (1996 р., 22 с.)
* Нашому музично-педагогічному - 30. (1998 р., 14 с.)
* Історія української музики: музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України другогї половини ХІХ - першої половини ХХ століття. Вип. І (1999 р., 184 с.)
* "Музичне виконавство як фактор формування національної свідомості молоді" (2000 р., 5 с.)
* "Вивчення хорових творів В. Зубицького як засіб формування духовного світу майбутнього вчителя музики" (2001 р., 7 с.)
* "Оптимізм високого мистецтва" (2002 р., 140 с.)
* "Розробка проблем виконавського мистецтва в західноєвропейскому музикознавстві 60-70 років ХХ століття" (2002 р., 6 с.)
* Музично-педагогічний факультет (у співавторстві) (2002 р., 20 с.)
* "Музично-творчий процес і система технічних засобів комунікації" (2002 р., 10 с.)
* "Поєднання фольклорних традицій і  новаторства в інструментальних творах Б. М. Фільц" (2003 р., 7 с.)
* "Особливості музично-образної драматургії фортепіанних циклів Богдани Фільц" (2003 р., 10 с.)
* "Проблеми викладання "Історії української музики" у вищій школі" (2004 р., 8 с.)
* "Фольклорна лексика у творчості Богдани Фільц (на матеріалі циклу "Три п'єси для фортепіано на теми українських народних пісень") (2005 р., 5 с.)
* "Фортепіанні твори Б, Фільц у  навчальному процесі" (2004 р., 7 с.)
* "Особливості використання музики  Шопена в навчальному процесі" (2005 р., 5 с.)
* "Музичне виконавство в контексті  художньої культури особистості" (2005 р., 12 с.)
* "Музична творчіть як складова духовності особистості"  (2005 р., 20 с.)
* "Сучасний стан та шляхи оновлення мистецької освіти" (2005 р., 6 с.)
* Редактор науково-методичної збірки: "Культура - Мистецтво - Освіта" (2005 р., вип. І; 2005 р., вип. ІІ)

Контакти: 

Бєлікова

Валентина Венедиктівна

50100,

м.Кривий Ріг,

вул. О.Брозовського, 60-а. кв.57

Тел.: (8-0564) 71-40-90