НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

17.03.2020

ГОЛОВА Національної Спілки композиторів України І.В.Щербаков видав Наказ по Правлінню НСКУ, в якому відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу (COVID-19), а також з метою попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (COVID-19) на території міста Києва вводяться обмежувальні заходи в роботі Національної Спілки композиторів України.Публікуємо текст Наказу »»»



03.02.2020

НОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИКИ НА МАНГЕТТЕНІ. З 28 лютого по 1 березня в Нью-Йорку відбудеться Український фестиваль сучасної музики ( Ukrainain contemporary music festival 2020) , в якому вітчизняне музичне мистецтво представлене творами композиторів від пізнього радянського періоду до сьогодення. Фестивальна програма включає не тільки концертні виконання , але і доповіді , дискусії, обговорення з музикознавцями, мистецтвознавцями, фокусуючись на філософії та музиці України періодів до- та після Майдану. Всі три івенти відбуватимуться »»»



24.12.2019

Планове підсумкове засідання Правління Національної Спілки композиторів України в цьому році було не зовсім звичайним, оскільки за широтою охоплення різноманітних проблем і представництвом воно водночас носило характер всеукраїнської конференції. Зазначене правління-конференція на тему «Особливості діяльності Національної Спілки композиторів України та її регіональних організацій в умовах реалій культурної політики держави. Досвід та перспективи» відбулося 12 грудня 2019 року в Концертному залі НСКУ. Засідання  »»»



11.12.2019

«ПРЕМ"ЄРИ СЕЗОНУ» композиторів Запоріжжя. 29 листопада 2012 року - день народження Запорізького обласного відділення Національної спілки композиторів України. Ті, кому підвладне чарівництво мелодії, щорічно відзначають знакову дату грандіозним концертом, під час якого публіка має можливість почути »»»



24.11.2019

Листопад 2019 р. у багатогранній діяльності Національної Спілки композиторів України відзначений особливою подією: Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест», який відзначив у цьому році своє 30-річчя, за рішенням міжнародного журі Європейської асоціації фестивалів (EFA) здобув Європейський фестивальний  »»»



Всі новини »

MUSICA HUMANA [?]



Musica humana [?]



Все та нічого — обіцяла програма шостого дня Київ музик фесту 2017. П'яте жовтня, Великий зал Національної музичної академії  України імені Петра Чайковського, проект польського “Laptop-ensemble”1 під назвою “Imaginary Landscape”, для трьох комп’ютерів. "Форма медитації, добре відома в Східній Православній Церкві”; «ніщо може передувати чомусь, усе може щось наслідувати, і немає нічого, що не може співіснувати з чимось іншим»; “спроба точного декодування оригінального грецького тексту...”, поезія Т. Еліота та питання часу — основні ідеї композиторських творів, з якими знайомила програмка заходу.  Ніби все зрозуміло. Проте, що ми очікуємо почути на цьому концерті? Які саме звучання складають фонічний ареал Imaginary Landscapes? Ми не знаємо. Нічого не знаємо! 

     Тріо комп'ютерів на сцені. Тріо універсальних пристроїв з безмежним доступом до звукового універсуму. Де грань їх можливостей? Ambient, електроакустика, EDM…  Musica humana звикає до генерованого саунду — цього безкінечного звукового макрокосму, а різноманітні семплери, осцилятори, секвенсори та міді-контролери співпрацюють  з людським розумом, відкриваючи невимірні перспективи та автоматизуючи операційну складову  музичного звучання (автогенерація, автогармонізація, в решті решт роботизація). Musica humana потрапляє у нове середовище: еру початку третього тисячоліття де комп’ютери та різноманітні гаджети, – ці дивні творіння Homo Ludens, захоплюють все більший простір навколишніх реалій. Яке місце посяде musica humana у цьому інформаційному соціумі? Якою повинна бути ця музика у світі що поспішає та ніколи не спить? У світі «телевізійних кімнат”? Які ідеї повинні стояти за цією музикою? І як не розгубитися звичайному слухачеві у музичному інформаційному вихорі. Що залишається звичайному слухачеві?

    П'яте жовтня, Великий зал Національної музичної академії  України імені Петра Чайковського. На сцені тріо комп'ютерів. Слухачі знаходяться між чотирма колонками, в самому центрі звучання, адже головною складовою “Imaginary Landscape” є звук, абсолютно вільний “живий” звук, що переміщається у фізичному просторі за рахунок гри з панорамуванням.  

     Історія музичної практики до ХХ століття —це  історія фіксації звуку, ототожнення його акустичних властивостей з графічними символами, з яких складається музичний текст. ХХ-ХХІ століття — осягнули всі щедроти акустичного звуку і звернулися до його першооснов. Саме тому ми не знаємо чого чекати від комп’ютерного тріо. Саме тому ми губимось у лабіринті під назвою «Imaginary Landscape»  – конгломераті шумових та  акустичних звукових елементів.  

     Першій твір «Hesychia-reflection» (2017)  Марчина Рупочинського відтворює молитовну рефлексію ісихазму: жіночий голос пошепки промовляє сакрально-потаємну молитву, яка ледь чутна крізь акустично-шумові сплави.

     Друга композиція «Thus Spake Bosch» (1985) Станіслава Круповіча більш темброво насичена: поряд з шумом поєднувалися звучання перкусії, тембри арфи, органу, флейти та клавесину. Стрижнем форми третього твору «Dcoding John»(2009) Марчина Рупочинського був «голос» датчика коду Морзе  у поєднанні з шепотінням Євангелія від Іоанна.

     Найбільш абстрактними виявилися «Чотири квартети» за поезією Т. Еліота (2009) Марчина Бортновського, де в основі композиції – шумові та  перкусійні звучання.

            Кожна з композицій має свою привабливість. Особливо – «Hesychia-reflection», де застиглі звучання «струнних» народжуються з міксту конкретних та шумових саундів. Стрижнем твору є quasi-молитва, що підводить до ніжного, комплементарного багатоголосся струнних — своєрідного знаку спокою, тиші, емоційного просвітлення у континуальній палітрі твору. Напевне в цьому і полягає суть ісихії — заспокоєння через внутрішню молитву, відчуття гармонії з самим собою.

                 Шостий вечір Музик-фесту дав змогу відчути, як електронна, «комп’ютерна» музика ХХ-ХХІ століття за допомогою цифрових технологій, по новому осмислює явище звуку, «звільняючи» його темброві та висотні властивості з акустичних рамок,  дає змогу об’єднати різноманітні фонічні здобутки минулого у єдине звучання, у межах однієї композиції. 

                З моменту виникнення електронних машин пройшло менше століття, проте за цей час музичне мистецтво впевнено увійшло до цифрової сфери, все більше поринаючи у її можливості та відриваючись від традиційної практики. Якою ж стане Musica humana, та чи знайдеться для неї місце у світі цифрових технологій?

    

Олександр Корчев

 


[1]         “Laptop-ensemble” - електроакустичне  тріо з Польщі.у складі: Станіслав Круповіч, Марчин Бортновскі, Марчин Рупочинскі. Станіслав Крупович — керівник компютерної студії музичної академії Вроцлава, де також працюють Марчин Бортновскі, Марчин Рупочинскі.