НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

11.03.2024

ПРИВІТАННЯ КАРМЕЛЛІ ЦЕПКОЛЕНКО. Сердечно вітаємо нашу дорогу колегу, видатну українську композиторку, заслуженого діяча мистецтв України, професорку Кармеллу Цепколенко з визначною подією –  »»»



07.03.2024

Незважаючи на всі складнощі воєнного часу, до Правління НСКУ постійно продовжують надходити заяви від композиторів та музикознавців з проханням прийняти до лав Національної Спілки композиторів України. Нас радує ентузіазм молодих фахівців, які  »»»



03.03.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (лютий 2024). Українська сучасна музика різних жанрів у важкий військовий час продовжує виконувати свою патріотичну місію, залучаючи до скарбів національного мистецтва все ширші верстви слухачів як в Україні, так і за її межами. Вона звучить у багатьох концертних програмах на рівні з світовою класикою, що лише підкреслює її художню досконалість.  »»»



04.02.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (січень 2024 року). Розпочався Новий 2024 рік, в січні якого ми перетнули трагічний рубіж – 700-ий день підступного нападу російських загарбників на Україну. Однак не можна зламати дух свободи, який живе в кожному українці. Незалежно від того, воює він на передовій чи займається мирними професіями. Все одно ми всі на фронті, кожний на своєму, боремося за вільну Україну. Українське сучасне музичне мистецтво продовжує завойовувати  »»»



03.02.2024

Національна Спілка композиторів України, як і вся наша країна, понесла великі і важкі втрати під час підступної війни, розв’язаної російськими агресорами. На цьому тлі нині особливо зростає важливість поповнення Спілки новими силами – молодими талановитими композиторами та музикознавцями, готовими до боротьби на культурному  »»»



Всі новини »

НОВИНИ

10.03.2012



ЗАКІНЧИЛИСЯ ДНІ УКРАЇНСЬКОЇ НОВОЇ МУЗИКИ В АЗЕРБАЙДЖАНІ



Казкове місто Баку зустріло українську делегацію золотавим розсипом вогнів – ними  підсвічено більшість будинків величезного міста, і це відразу створює  атмосферу святкової урочистості. А подія, заради якої було подолано таку велику відстань від Дніпра до Каспія, заслуговує на піднесеність: вперше на високому офіційному рівні відбулися „Дні української нової музики в Азербайджані”, присвячені 20-річчю встановлення дипломатичних відносин між Україною та Азербайджанською Республікою.


Усі задіяні у цій акції поважні державні та громадські інституції – Міністерство культури і туризму Азербайджанської Республіки та Спілка композиторів Азербайджану, Міністерство культури України та Національна Спілка композиторів України, Франгіз Алізаде та Посол України О.Мищенкоа також Посольство України в Азербайджанській Республіці – доклали максимум зусиль, щоб достойно представити сучасну музику України бакинській публіці і створити творчо продуктивні та комфортні умови для перебування українських композиторів, музикознавців та виконавців на гостинній азербайджанській землі.

Українська сторона подбала про те, щоб у двох концертних програмах – симфонічної та камерної музики – представити справжнє сузір”я композиторських імен. Це – Євген Станкович, Мирослав Скорик, Валентин Сільвестров, Леся Дичко, Іван Карабиць,  Геннадій Ляшенко, Ігор Щербаков, Ганна Гаврилець, а також композитори більш молодої генерації – Богдана Фроляк та Михайло Швед. Особливий ентузіазм і гарячий прийом публіки викликав симфонічний концерт 2 березня  в Азербайджанській державній філармонії ім. Мусліма Магомаєва, виконавці – Азербайджанський державний симфонічний оркестр ім. У.Гаджибейлі під  орудою заслуженого діяча мистецтв Фахреддіна Керімова.

Після урочистих промов Голови Спілки композиторів Азербайджану Франгіз Алізаде та Посла України в Азербайджанській Республіці Олександра Мищенко прозвучали Концерт для віолончелі з оркестром М. Скорика – справжня симфонічна драма, один з найвиразніших творів композитора, а також його безсмертне творіння „Мелодія” – версія  для віолончелі з оркестром, написана спеціально для цього концерту (соліст – Олександр Пірієв).
По-новому, у симфонічному варіанті Диптиха, втілилися давньослов”янські теми фолькопери „Золотослов” Лесі Дичко. 
Солістка Богдана СТЕЛЬМАШЕНКОДещо іншу, з певним містичним відтінком, диригентську виконавську  інтерпретацію отримав один з найкрайщих творів І.Щербакова – Концерт для флейти, струнних та ударних „Пам”яті Олега Киви” (солістка – Богдана Стельмашенко).   У „Симфонії паралелей” Г.Гаврилець Ф.Керімову виявилаися найбільш близькими її романтично-елегійні сторінки, красу яких він втілив з усією можливою досконалістю. Безперечним апофеозом концерту стала неповторна „Купала” Є.Станковича – могутній  гімн вічній силі народного світосприйняття гармонії світу. Соковиті звукові барви, темпераментність цього твору підняли зал, який влаштував гучну овацію українському музичному мистецтву в особі присутніх тут композиторів М.Скорика, І.Щербакова та Г.Гаврилець.

Програма наступного дня, 3 березня, також була вельми насиченою. Зранку відбулася наукова конференція, присвячена різноманітним складовим та аспектам розвитку української сучасної музики. Мирослав Скорик коротко охарактеризував найважливіші лінії розвитку сучасної музики і місце в цьому процесі національних культур. Ігор Щербаков розповів про сучасний стан Національної Спілки композиторів України. З доповіддю „Українська музика двадцятиріччя Незалежності: вектори композиторської творчості та поняття новизни” виступила доктор філософії Т. Невінчана. Питанням композиторської освіти присвятила своє повідомлення Г.Гаврилець, а А.Скорик підняла питання питання національного в українській культурології. Важливий аспект українського культурного сьогодення, пов”язаний з фестивалями сучасної музики в Україні, висвітлив доктор філософії, начальник управління мистецтв Міністерства культури України М.Швед, а своїми виконавськими враження від української та азербайджанської музики   поділився віолончеліст Олександр Пірієв. Зустріч з Ф.Алізаде у Спілці композиторів

Учасники конференції відповіли на запитання  аудиторії, яка виявила неабияку цікавість до піднятих проблем. Підсумовуючи конференцію, Франгіз Алізаде наголосила на важливих паралелях у розвитку обидвох національних культур і виразила надію на плідне продовження творчих контактів.

Завершився день великим концертом української камерної музики у Концертному залі Спілки композиторів Азербайджану. Це був зоряний час особливо для українських музикантів, які продемонстрували свій найвищий виконавський „пілотаж”. З глибоким проникненням в образний світ музики Є.Станковича виконала його Сонату для флейти блискуча флейтистка Богдана Стельмашенко. Виразними інтерпретаторами музики Івана Карабиця (прозвучала Соната для віолончелі і фортепіано) показали себе Олександр Пірієв та Олександра Зайцева. Композитор Богдана Фроляк, виконуючи разом з О.Пірієвим свій спеціально написаний для концерту в Баку твір „Мерехтіння”, довела, що композиторам доступні виконавські вершини піанізму.
„KyivPianoDuo” Своєрідним бенефісом для фортепіанного дуету „KyivPianoDuo” став другий відділ цього концерту, де музиканти виконали як дуетом, так і сольно   твори Г.Ляшенка, В.Сільвестрова, М.Скорика, Є.Станковича, М.Шведа, І.Щербакова. Особливої витонченості і досконалості було досягнуто у чудових „Миттєвостях Моцарта” В.Сільвестрова (Дмитро Таванець), у  елітарно вишуканих „Відзвуках” М.Шведа ( Олександра Зайцева) та у вибагливому звукописі „Баркароли” І.Щербакова (Олександра Зайцева – Дмитро Таванець).

На завершення з  словами подяки за гостинний прийом звернувся до присутніх Голова Національної Спілки композиторів України Ігор Щербаков. Ф.Алізаде та посол О.Мищенко, в свою чергу, подякували всім гостям і публіці.

Делегація України в БакуВзагалі весь час  у Баку  члени української делегації у складі 12 осіб відчували дружнє тепло колег – композиторів та музикознавців із Спілки композиторів,  продуманість найдрібніших деталей  перебування у азербайджанській столиці, а також постійне дбайливе опікування земляків – усього корпусу українського посольства.

Коли місто ще спало, в останній раз під крилом літака промайнули золотаві бакинські вогні...

Щиро дякуємо! Хай щастить вам, друзі! І до зустрічі в Україні!

 

Тамара Невінчана


(Докладний матеріал про „Дні української музики в Азербайджані” та про розвиток творчих контактів з колегами читайте в журналі „Музика”, №2 )